Nejlepší brzda pro Vaše využití
Vaše rozhodnutí závisí na tom, zda máte zájem o MTB brzdu nebo silniční brzdu. Dále se typy brzd rozlišují na základě funkčnosti, a to na hydraulické nebo mechanické.
Hydraulické brzdy mají lepší brzdnou sílu a lepší výkon. Mechanické brzdy jsou méně náchylné než hydraulické, ale má menší brzdou sílu. Krosová a cenově výhodná horská kola používají často mechanické kotoučové brzdy. Hydraulické brzdy jsou nejen při nákupu dražší, ale i jejich servis, jako odvzdušnění nebo výměna oleje.
Zde máte krátký přehled různých možností co se týče cyklistických brzd.
Dokonalá cyklistická brzda: Kotoučová brzda (Disc Brake)
Kotoučová brzda MTB
Vynikající brzda pro MTB. Vzhledem ke kotouči se nazývá také jako Disc Brakes. Kromě známějších hydraulických kotoučových brzd, které pracují s brzdovou kapalinou, jsou také ještě mechanické kotoučové brzdy, které jsou zřídka v provozu. Výhody kotoučové brzdy na horském kole: lehká, vynikající brzdý výkon a dobré dávkování!
Brzdový koutouč tady hraje důležitou roli. Průměr brzdového kotouče by jste měli zvolit na základě hmostnosti jezdce a využití. Zvolíte-li malý kotouč, je zde riziko přehřátí. Také montáž Disc-Brake a vaše seřízení jsou důležité. Většina třmenů nabízí jednoduchou Post-Mount montáž. Správný výběr pro kotoučové brzdy pro MTB:
Kotoučové brzdy na silniční kolo
Čím dál častěji vidíte silniční kolo s kotoučovými brzdami. Dříve byla jako standartní jen ráfková brzda. Ale časy se mění. Zejména v cyklokrosu je kotoučová brzda na vzestupu.
Canti, V-Brakes & hydraulické ráfkové brzdy na MTB, Treking- & krosových kolech
Pokud jde o ráfkovou brzdu na MTB, ist trend jasný. Canti-brzdy a V-brzdy jsou vytlačeny v dnešní době kotoučovými brzdami. Für nicht allzu wilde Einsätze sind Felgenbremsen am Mountainbike oder Trekkingrad jedoch problemlos ausreichend und sind im Gegensatz zu Disc Brakes die wesentlich günstigere Anschaffung. Im Mountainbike Einsatz muss auch hier wiederum zwischen den etwas aus der Mode gekommenne Canti-Bremsen (Cantilever) und den V-Brakes unterschieden werden. Cantilever-Bremsen sind heute wieder an Cyclocrossern gerne im Einsatz, da sie mit Rennradhebeln kompatibel sind. Die bessere Bremskraft liefern jedoch die verbreiteteren V-Bremsen (V-Brakes), die an MTBs und Trekkingräder auch heute noch immer vorzufinden sind. Sofern Du nicht ein Freund von extremeren Downhillpassagen bist spricht hier auch nichts dagegen. Výběr pro ráfkové brzdy:
Nemluvě o tom, že existují hydraulické ráfkové brzdy, a to jak MTB tak silniční, i když na silničním kole jsou vidět jen zřídka. Oceněny jsou pro jemné dávkování brzdné síly a to zejména při špatném počasí s děštěm.
Podrobnější informace najdete v každé z těchto kategorií. U nás v obchodě najdete vhodnou brzdu, jak na silniční tak pro horské kolo za příznivou cenu!
Vysvětlení kapaliny DOT a minerálního oleje
DOT je brzdová kapalina na základě Polyglykolu. Je také často chybně nazývána jako brzdový olej nebo DOT-olej, ale z chemického hlediska to není olejová sloučenina. Kapalina má vysoký bod varu asi 260°C, u často používané DOT 5.1. Nevýhodou DOT je, že se dobře kombinuje s vodou, takže je hygroskopická. Díky tomu "vhahují" brzdy s DOT-kapalinou časem vodu, což výrazně snižuje bod varu. Proto Vám doporučujeme jednou za rok vyměnit kapalinu, aby byla zachována optimální funkčnost a Vaše bezpečnost.
Minerální olej je tekutý získaný z fosilních surovin. Není hygdoskopický a má bod varu asi 190°C.
!!POZOR!! DOT a minerální olej nesmí být smíchány, protože mají různé vlastnosti a můžou poškodit lanka a tím ohrozit bezpečnost a funkci Vaší brzdy.
Který výrobce používá co::
- DOT: SRAM/AVID, FORMULA, HAYES, HOPE
- Minerální olej: MAGURA, SHIMANO
Vysvětlení k brzdovým destičkám
Brzdové destičky se rozlišují na organické nebo sintrované . Jak už říká název, jsou organické vyrobeny z organických materiálů a sintrované z kovových sloučenin.
Organické destičky jsou trochu šetrnější ke kotoučům než sintrované, ale jsou náchylné na vyšší teploty. Sintrované mají větší odolnosti vůči vysokým teplotám a jsou používány pro MTB extrémni nasazení. Pracují lépe při vyšších teplotách a vydrží o něco déle.